גל שמועות חדש על חיסוני הקורונה: קצת אחרי שידור חיסוני ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין, עלו לרשת פרסומים כוזבים רבים בנוגע לחיסונים. אספנו שוב את הטעות הקונספירטיביות, והעמדנו אותן אל מול האמת המדעית:

1. "ביבי קיבל את הפלצבו"

הקונספירציה הזו נולדה מקטע קצר בו נשמע פרופ' יצחק קרייס, מנכ"ל שיבא, שאמר: "תעבירו את הפל... את הבקבוקון". מתנגדי חיסונים, כתוצאה מכך, פירשו כי ראש הממשלה חוסן בבקבוקון בו לא קיים חומר פעיל, וכי כוונתו של מנכ"ל שיבא הייתה לומר "פלצבו". עם זאת, פרופ' קרייס התכוון לומר "פלקון", שמו הרפואי של הבקבוקון המכיל את החיסון. נשמע כמו התחלה של של המילה "פלצבו", אבל לא.
מאחר שכל בקבוקון מכיל חמש מנות לחמישה אנשים, מאותו בקבוקון הכינו חיסונים לנתניהו, אדלשטיין, ושלושה רופאים נוספים. כולם כאמור, קיבלו את החיסון האמיתי, מהבקבוקון האמיתי.
ועוד פרט חשוב: מנת פלצבו, כלומר חיסון דמה או תרופת דמה שאין בה חומר פעיל, ניתנת אך ורק במחקרים. מתן פלצבו מחוץ למחקר הוא עבירה פלילית שאסורה במדינת ישראל ובכל מדינה מערבית. אז כאמור – כולם קיבלו את החיסון האמיתי.

2. "החיסונים ניתנו בלי כפפות"

אתמול נראו האחות שחיסנה את שר הבריאות אדלשטיין ורופאו האישי של ראש הממשלה, פרופ' ברקוביץ' כשהם אוחזים במזרק ללא כפפות, ומזריקים את החיסון בידיים חשופות. מיד קפצו הקונספירטיביים בזעקות ואזהרות.
אלא שעל פי כללי משרד הבריאות, אין כל הנחיה לחסן עם כפפות, ואין בכך צורך: הן בהזרקות אינסולין עצמיות של חולי סוכרת והן במתן חיסונים, פטרו ארגוני הבריאות בעולם את האחיות מלעטות כפפות, פשוט משום שאין בכך צורך, וגם כדי לאפשר לאותה אחות לחסן בזמן קצר כמה שיותר אנשים. קיימות המלצות לכפפות רק במקרים של חתכים עמוקים בגופו של המתחסן.
3 צפייה בגלריה
החיסון
החיסון
בנימין נתניהו התחסן - וזה לא היה פלצבו
(צילום: לע"מ )

3. "ביבי לא באמת חוסן, כי הוא לא דימם לאחר מכן"

החיסון ניתן בזווית של 90 מעלות, לתוך השריר ולא לתוך כלי דם. ולכן אופן מתן החיסון אינו גורם לדימום, ואינו חושף לא את המחוסן ולא את איש הצוות המחסן – לסכנה כלשהי. ולכן די בחיטוי הידיים לפני הפרוצדורה, ללא צורך בעטיית כפפות.
בניגוד לכך, החדרת עירוי לתוך וריד, בהחלט מצריכה כפפות: החדרת עירוי מתבצעת בזווית של 45 מעלות, גורמת לטפטוף דם, ומתבצעת במחט גדולה יחסית של צנתר (וונפלון) ולפיכך תמיד הפעולה מתבצעת תחת עטיית כפפות. בחיסונים כאמור – אין כל צורך בכך, ואין כל סכנה.

4. "האחות נגעה במחט"

קונספירציה נוספת נגעה לאופן הכנת החיסון, אותו תחילה יש למהול בתמיסת סלאיין, ואת התמיסה המוכנה והמעורבבת יש לשאוב למזרק אחר. מי שהכינה את התמיסה היתה רוקחת המרכז הרפואי שיבא (אף שבפועל מבצעת זאת אחות), ולא היה כל מגע במחט עצמה אלא באזור הפקק שמעליה, זאת כדי למנוע מצב שהמחט תישאר תקועה בתוך מכסה הגומי של הבקבוקון. גם כאן אין חשש לזיהום, כיוון שלפני הזריקה שוב מוחלפת המחט – למחט סטרילית איתה דוקרים את השריר.
3 צפייה בגלריה
פרופסור רוני גמזו מתחסן
פרופסור רוני גמזו מתחסן
פרופסור רוני גמזו מתחסן לקורונה
(צילום: מוטי קמחי )

5. "ביבי היה בלי מסכה"

ראש הממשלה שהה באירוע כשבמרבית הזמן מסכה על פניו ואפו. רק בעת מתן הזריקה והנאום, הוא הסיר את המסכה, ממש על פי הנחיות משרד הבריאות המתירות להסיר מסכה בעת נאום, וגם בעת חלק מהפרוצדורות הרפואיות.
בעת החיסון עצמו, לא עטה נתניהו מסכה, משום שהופיע בפני הציבור, ובמקרה כזה יש אפקט משמעותי בצפייה בארשת הפנים של המטופל, לא כל שכן שהרגע נצפה על ידי מיליוני אזרחים. גם כאן, הדבר מותר, כל עוד נשמרות ההנחיות של ריחוק.

6. "ביבי חוסן ביד ימין כדי שהחיסון לא ישפיע"

התיאוריה הבאה הוצגה בעיקר בקבוצות וואטסאפ שונות: הטענה שראש הממשלה בחר להתחסן ביד ימין, משום שהוא שמאלי וכדי שהחיסון לא ישפיע על גופו.
האמת היא שראש הממשלה אכן דומיננטי שמאלי, כלומר מבצע את הפעילויות המוטוריות העדינות (כמו כתיבה) והחזקות (כמו פעילות כושר) ביד שמאל. מאחר שתופעת לוואי שכיחה של החיסון היא כאבי שרירים שעלולים להופיע למשך כמה שעות עד יומיים, עדיף להתחסן ביד שאיננה דומיננטית. אצל ראש הממשלה זוהי יד ימין. כך או כך, ניתן לחסן בחיסוני הקורונה בשתי הידיים, ובמקרה שאי אפשר – גם בשריר הרגל.